7 tipů, jak najít práci, která má smysl
Lidé velmi často propadají depresím z toho, že nedělají práci, která má smysl. Často to potom vede nejen k vyhoření, ale také k podprůměrným výsledkům, protože takový pracovník postrádá motivaci v to, co dělá. Ukazuje se, že tento problém většinou nejde vyřešit změnou pracovní pozice (pokud nejdete dělat úplně něco jiného). Mnohem výhodnější je najít smysl v tom, co děláte. My vám proto ukážeme 7 jedinečných tipů, které byste měli znát.
Víte, že až 90 % lidí dělá práci, která je nebaví, a tedy v ní zároveň nevidí smysl? Není to nadhodnocené číslo. Přitom změna může být relativně snadná.
1. Snažte se oprostit od toho, že děláte rutinu
Někdy zkrátka musíte dělat rutinu i na pozicích, kde jindy děláte práci, která smysl rozhodně má. Bez rutiny to často nejde. Ovšem rutinu určitě nemusíte dělat automaticky. Naopak zkuste během rutiny vyzkoušet třeba nové procesy, jak práci udělat jinak, lépe a efektivněji. Uvidíte, že rázem bude z rutiny docela zajímavá práce, a navíc můžete přijít na to, jak věci dělat úplně jinak a ve výsledku vám rutina zabere ještě měně času. Snažit se neustále posouvat a implementovat nové procesy je stěžejní nejen pro úspěch firmy.
2. Získejte si respekt nadřízeného
Pracovat pod nadřízeným, který ve vás a vaše kvality nevěří, je dlouhodobě neudržitelné. Naše zkušenosti ukazují, že to není ojedinělý případ. Často to ale není způsobeno tím, že máte málo zkušeností nebo neděláte práci dobře. Možná se jen musíte více ukázat, více se angažovat a být proaktivní. Ukažte svému manažerovi, že se ve vás plete. Relativně malá změna může mít často velký přínos. Někdy je to tím, že si málo věříte. Nepochybujte zbytečně o tom, co děláte, pokud k tomu nemáte jasný důvod.
3. Nedůležité věci klidně delegujte
Častým problémem je, že vás zavalí agenda, která ale nepřináší téměř žádnou hodnotu. Nemusí to být nutně rutina, ale často to spolu souvisí. Zejména pracovníci, kteří jsou odborníci v určitém úzkém oboru a přináší v tomto ohledu největší hodnotu, řeší práci, kterou by klidně mohl udělat někdo mnohem méně kvalifikovaný. Často taková práce může tvořit 20 až 30 % pracovního času. Nebojte se proto ozvat a upozornit na to. Takovou práci můžete snadno delegovat a ve výsledku to pro firmu vyjde ještě výhodněji.
4. Zkuste místo HPP dělat práci jako interim manager
Obrovským problémem jsou často nefunkční firmy a jejich nefunkční struktury. Setkáváme se s tím poměrně často, že problém není v kompetenci lidí, ale ve fungování firmy. Například může opravdu dlouho trvat zavést nové procesy, vyzkoušet inovativní trendy nebo jen něco změnit. Často jsou to nesmyslná byrokratická kolečka. Pokud vás taková práce unavuje, není nic jednoduššího, než zkusit dráhu interim manažera. Firmy si vás budou najímat, protože budou potřebovat pomoct a budou vám za tuto pomoc vděčné. Nebudete muset vše obhajovat – obhájí to vaše výsledky.
5. Hledejte širší kontext své práce
Zaměřte se na to, kam vaše práce přesahuje. Jaké další návazné procesy a práce by se bez vašeho přičinění neobešly? Vidět práci v souvislostech a širším kontextu vám otevře nové obzory. Najednou uvidíte, že zdánlivě zbytečná věc, má smysl a mnohé by se bez ní neobešlo.
6. Rozvíjejte se, vystupte ze své komfortní zóny
Práce vás přestane bavit ve chvíli, kdy se nemáte kam posouvat. Pokud už není kam se posouvat ve firemní struktuře, je na čase zkusit práci jako konzultant, jako interim manažer. Právě takové vystoupení ze své komfortní zóny a stabilního zaměstnání, vám může otevřít dveře k novým projektům, které stojí za to. Navíc i vaše finanční ohodnocení bude násobně vyšší, klidně přes 100 000 Kč měsíčně. K tomu získáte ještě další zkušenosti, na které byste v zaměstnání mohli čekat roky (nebo se jich nedočkali vůbec).
7. Odpočiňte si
Někdy stačí jen malý restart. Jednoduše si odpočinout, vypnout, relaxovat. Odjeďte někam na dovolenou s lidmi, které máte nejraději. Často stačí týden a zjistíte, že to všechno bylo způsobeno jen vypětím, že jste byli zavaleni agendou, ale vlastně se teď do práce těšíte. Pokud to nepomůže, zkuste ještě vypnout na 14 dnů. Jestliže ani po 14 dnech ve své práci nevidíte smysl, začněte hledat aktivně cesty, jak najít lepší práci – ideální je dělat to, co už umíte. Proto doporučujeme dráhu interim manažera. Ozvěte se nám a my vám ukážeme, jaké máte možnosti. Nebo vám rovnou nabídneme interim projekt. Ano, tak snadné to je. Přesvědčte se o tom sami.