5 dovedností, bez kterých se dnes skuteční lídři neobejdou

5 dovedností, bez kterých se dnes skuteční lídři neobejdou

 

Požadavky na firmy se v posledních letech dynamicky mění. Těmto změnám se musí umět přizpůsobit především vedoucí pracovníci a manažeři. Jste si ale jisti, že právě vaši manažeři mají potřebné dovednosti? Ukazuje se, že vedení vyžaduje víc než jen technickou odbornost. Jaké dovednosti by dnes měly manažeři mít, aby uspěli?

 

Základní dovednosti manažerů

Dovednosti, které možná stačily před 30 lety, dnes už stačit přestávají. Bylo by naivní myslet si, že manažeři a vedoucí pracovníci budou potřebovat stále ty stejné dovednosti. Svět se mění a požadavky firem spolu s ním. Pouze ti manažeři, kteří neustále své dovednosti rozvíjí, budou schopni reagovat na změny, výzvy, ale i krize v budoucnu.

1.   Řízení emocí

Emoce nás zásadně ovlivňují. Mohou nás brzdit, ale stejně tak motivovat, proto je nedostatečné vnímat emoce pouze jako rušivé faktory, které rozptylují naši pozornost. Emoce nás mohou inspirovat, posilovat, a hlavně být naším hnacím motorem. Je však důležité umět s emocemi pracovat. Pouze ti manažeři, kteří zvládají řídit své emoce, mohou spolehlivě řešit konflikty a vést firmu bezpečně krizí.

Empatičtí lídři budí důvěru

Druhou oblastí je interakce emocí v týmu. Pokud umí manažer dobře pracovat se svými emocemi, dokáže také správně rozpoznat emoce členů svého týmu a adekvátně reagovat – například vytvářet zdravé pracovní prostředí. Empatičtí vedoucí se zpravidla těší větší důvěry a častěji inspirují tým k dosažení lepších výsledků.

2.   Krizový management: nejen přizpůsobivost a odolnost

Krize přicházejí a zase odcházejí. Ukazují však, že krizový management je naprosto nezbytný pro každého manažera. Krizové dovednosti by neměly být omezeny na reaktivní opatření, ale měly by zahrnovat i proaktivní kroky, protože dobrý krizový management začíná dlouho před krizí – minimálně tím, že je manažer dobře informovaný a nenechá se překvapit vývojem.

Pokud se firma přesto dostane do krize, manažer s dobrými krizovými dovednostmi ví, jak vést firmu s co nejmenšími škodami. Krizi navíc nemusí nutně vnímat jako překážku, ale jako příležitost k dlouhodobému zlepšení.

3.   Digitální dovednosti vám pomohu neztratit krok

Digitální pokrok a inovace v tomto odvětví se vyvíjí tak rychle, že dynamicky mění způsob práce firem. Pro manažery to znamená nové výzvy. Moderní manažer musí být IT zdatný a rozumět možnostem, které dnes nejen digitalizace nabízí. Příkladem může být umělá inteligence a možnosti jejího vhodného využití – to ovšem platí pro všechny digitální nástroje. Zavedení nových nástrojů vám může pomoct vytěžit z práce maximum.

 

4.   Řízení diverzity: využijte rozmanitost ve váš prospěch

Diverzita může představovat skutečnou sílu týmu, ovšem za předpokladu, že s ní manažeři umí pracovat. Každý v týmu může přinášet unikátní impulsy, perspektivy a nápady. To však platí jen za předpokladu, že tým funguje správně. Vynikající vedoucí podporuje upřímnou sebereflexi nejen u členů svého týmu, ale také u sebe samého. Vědí, že nikdo není bez předsudků a že mnohé formy diskriminace nelze na první pohled rozpoznat.

Mezikulturní kompetence hrají důležitou roli, a to například pro úspěch v mezinárodním obchodním prostředí. Vedoucí musí být schopen se sebevědomě pohybovat i v kulturně odlišných prostředích. Ve vlastním týmu je mezikulturní kompetence důležitá pro zmírnění možných konfliktů.

5.   Agilní myšlení: umět se přizpůsobit za pochodu

Agilní myšlení je nezbytné pro přizpůsobení se měnícímu světu. Dobrý manažer se nikdy nepřestane učit. Naopak, musí se neustále rozvíjet. Jaké procento pracovního času investujete do svého dalšího rozvoje? Podstatou je umět procesy ihned aplikovat do chodu firmy. Ať už firmy budou čelit jakýmkoliv výzvám v budoucnu – manažer s agilním myšlením se jim dokáže flexibilně a inteligentně přizpůsobit. Tato schopnost učit se je klíčem k dobrému vedení, protože je základním předpokladem pro získání všech dalších důležitých dovedností vedoucího.

Pozor na zkostnatělost struktur firmy

Je nesporné, že pouze ti manažeři, kteří pokračují ve vzdělávání a zůstávají otevřeni novým dovednostem, budou mít potřebné kompetence pro vedení v budoucnu. Dnes existují dva hlavní aspekty, které vyžadují změnu myšlení manažerů. Prvním je neustále se zplošťující hierarchie, která vyžaduje více spolupráce nejen mezi týmem, ale také mezi týmem a manažery.

Druhým aspektem je nová pracovní mentalita. Zaměstnanci z generací Y a Z si stále víc uvědomují svou osobní hodnotu pro firmy. Manažeři na toto uvědomění musí odpovídajícím způsobem reagovat, pokud má firma zůstat atraktivní jako zaměstnavatel. Neschopnost změnit myšlení některých manažerů může velmi rychle ohrozit chod, ale i existenci firmy.